Stå aldrig still!

Tony Melander är skolbibliotekarie på Engelska Skolan Norr, Stockholm, och representerar DIK i Nationella skolbiblioteksgruppen. Han är också medlem i juryn för Årets skolbibliotek.

 

Varje dag av mitt liv,

varje andetag tar tid.

Jag står aldrig still (stå aldrig still)

Jag står aldrig still

Thåström (1989)

 

Vem är jag? Vad gör jag? Vad vill jag åstadkomma?

Hur ofta ställer man sig dom frågorna… i sitt liv? I sitt yrke? Hur ofta borde man ställa sig dom frågorna? För att tycka det är roligt att jobba måste man ständigt möta och acceptera nya utmaningar: stora som små. Men man måste också ha verktyg och kunskap för kunna svara mot dom nya utmaningarna på ett meningsfullt sätt. Och dom verktygen får man oftast genom att fortbilda sig och att därigenom öka sitt förråd av kompetens. Fortbildning och kompetenshöjande utbildning kan ske på många sätt och varje person behöver just sin approach till det. Dessutom behövs det en vilja uppifrån, från arbetsgivaren, att tillåta sin personal att utveckla sig själva och därigenom sitt arbete och gärning.

Men… hur vet man vad man behöver höja sin kompetens i? Vad är det som saknas för att utveckla sig själv och sitt arbete? Jag arbetade som bibliotekskonsulent en gång i tiden och hade en kollega som lärde mig en smart sak. Det är fredag. Arbetsveckan är i stort sett slut. Det är en halvtimme kvar innan hemgång och kraschen i soffan eller after-work på nån pub. En halvtimme kvar. Det är dags att ha ett ”kvartssamtal” med sig själv. Reflektera över dig själv: Vad har jag gjort den här veckan? Vad har jag inte gjort? Vad borde jag ha gjort? Varför gjorde jag inte det? Vad blev lyckat? Vad blev mindre lyckat? Behöver jag lära mig nåt nytt inom något område? Reflektera och skriv ner.

Kanske är detta självklart för många, men jag själv hade aldrig gjort detta förut och när jag väl gjorde det och fortfarande gör det, känner jag att det är en oerhörd hjälp. Inte minst inför medarbetarsamtalet, där frågan om man behöver utveckla sig inom något ofta kommer upp. I och med mina egna ”kvartssamtal” har jag, svart på vitt, saker jag funderat på och tänkt att jag behöver höja min kompetens i. Självreflektion är oslagbart!

I vilken form kan man skaffa sig kompetenshöjning? Måste man anmäla sig till kurser? Kompetensutveckling ske på många olika sätt och dyra kurser är bara ett av dem. En mycket givande och trevlig variant är att använda sig av sin arbetsplats och/eller sina kollegor. Arbetsrotation, mentorskap och, min personliga favorit, kollegialt lärande. Att lära av sina kollegor är inte bara billigt, det är ett sätt att skaffa sig nya kunskaper, men också ett sätt att lära ut sina egna kunskaper. Och därigenom känna sig viktig, nyttig och delande.

Kompetensutveckling är en nödvändig form av investering för att skapa en väl fungerande verksamhet. En verksamhet måste alltid vilja utvecklas – från chefer till medarbetare. På chefsnivå måste det finnas en vilja till utveckling och avsatta resurser för det och på medarbetarnivå måste det finnas en vilja till att utvecklas. Stagnation eller, hemska tanke, tillbakagång är rentav farligt för en verksamhet och kan skapa uttråkning och förmodligen missnöje och kanske, i slutändan, konflikter. Det är oerhört viktigt att aldrig stå still.

Tony Melander

Kommentera

