God läsjul!

Unknown-4

Vi i NSG vill hälsa god jul och gott nytt år med några personliga lästips för blandade åldrar. Vi kommer efter ledigheten att arbeta för att 2022 blir ett bra skolbiblioteksår med kloka politiska beslut.

Bengt-Erik vill tipsa om:

Tidholm, Thomas

Jordlöparens bok

Någon gång för bortåt 35 år sedan upptäckte jag en syskonsjäl, ett slags storebrorssjäl. Jag kommer inte ihåg vad det första jag läste var, men Thomas Tidholms självklara tilltal grep mig och inspirerade mig i mitt eget trevande efter orden. En av favoriterna är förstås Thomas och Anna-Claras klassiker ”Resan till Ugri-La-Brek”, men mina barn tyckte bättre om den filosofiska ”Kaspers alla dagar” och den älskar jag också, och egentligen allt jag läst fram till den för mig senaste, ”Isresan”. 

Men det var de dikter och den prosa och framförallt prosalyriken som sjönk djupast in i mig. Den personliga rösten och de häpnadsväckande skutten där verkligheten plötsligt öppnar sig som ett hisnande djup i raderna, får mig att med pirr i magen läsa vidare, för jag vet att det snart uppenbarar sig nya tankar, nya avgrunder, nya vändningar och insikter. Det finns en sån trygghet i rösten och i grunden en sträv humor och varm irritation som bär fragment av handling och handlingar och en ofta vag berättelse som lämnar mycket plats åt mina egna reflektioner. 

Förra året nominerades ”Jordlöparens bok” till Augustpriset och det var ett lysande erkännande av hans skrivande som både överraskade och gladde mig. Han fick inte det priset men i år tilldelades han Svensk biblioteksförenings ärofulla Aniarapris för sitt breda skapande. 

I ”Jordlöparens bok – om natur, konst och människor” får vi följa oss själva, den moderna och lite valhänta människan, ut i, eller snarare in i naturen och betrakta vårt eget betraktande av djuren och växterna i ett fåfängt försök att förstå. Förstå vad då? Allting! Och ”allting” ser tillbaka på oss, vi som kommer som tillfälliga besökare, gäster, under några hundra tusen år – ett ögonblick i naturens historia. 

Det är bara med språket vi kan beskriva det vi ser. Men i stället kanske vi ger oss hän åt konsten, något naturen inte bryr sig om, men för oss kan konsten bli till ett stycke natur i civilisationens hjärta. Och kanske vi genom konsten ändå kan närma oss den verkliga naturen.

”Jordlöparens bok” av Thomas Tidholm kan med fördel läsas i tystnad intill en sparsamt pyntad julgran med en mugg varm glögg inom räckhåll. 

Elin:

Bergmark Elfgren, Sara

Grim

I Grim möter vi Kasper som har haft en tuff tid bakom sig. Nu verkar dock allt vända. Han har fått ett riktigt drömmigt sommarjobb, han ska skrämma besökarna i spökhusen på Gröna Lund. Där får han vänner, ett sammanhang och livet verkar bli bättre för Kasper. Men Kasper börjar råka ut för övernaturliga och oförklarliga händelser. Dessa händelser verkar ha en koppling till Grim, den döde sångaren i Kaspers pappas death metal-band. Någonting hände Grim, men vad?  

Grim är en välskriven skildring av psykisk ohälsa och utanförskap, men också oändligt spännande och fängslande.  Det här var årets bästa läsupplevelse för mig. Jag blev helt uppslukad, läste boken i ett sträck. 

Elisabeth:

En bro av poesi : 59 dikter utvalda av Ann Boglind och Anna Nordlund

Jag vill tipsa om diktantologinEn bro av poesi, 59 dikter utvalda av Ann Boglind och Anna Nordlund samt med fina illustrationer av svenska illustratörer.

Dikterna representerar svenskspråkig poesi från Carl Jonas Love Almqvist till Emma och Lisen Adbåge. En bro av poesi är utgiven av Svenska akademin och under hösten har boken kommit ut till skolorna och alla förskoleklasselever har fått ett 

exemplar. UR har gjort filmer som gestaltar 10 av dikterna. https://urplay.se/serie/223107-en-bro-av-poesi

En bro av poesi är en diktbok som passar alla åldrar!

Jenny:

Canetti, Elias

Facklan i örat : berättelsen om mitt liv 1921-1931

För 40 år sedan var det Elias Canetti som tog emot nobelpriset i litteratur. Jag kan verkligen inte skryta med att ha läst mycket av honom, men tycker att hans andra fristående självbiografi, Facklan i örat, är en så fascinerande skildring av både en ung mans och Europas utveckling under 1920-talet. Han är mycket bra på att fånga en persons sätt att vara och skildrar flera av de främsta kulturpersonligheterna i Tyskland vid den här tiden. Vissa paralleller finns även till vårt 20-tal.

Maria R:

Adbåge, Lisen

Furan

Furan är en kuslig bilderbok för alla åldrar om en familj som flyttar till en ny avskild plats i naturen och bygger sig ett eget hus med virket av de stora furorna som växer på tomten. Det visar sig ganska snart att det är svårare än vad de trott att fälla träden. Det är en tänkvärd men ganska otäck historia som läsaren har svårt att släppa. Illustrationerna i jordnära, dova färger stämmer bra in på berättelsens tema om respekt för vår miljö och natur och varnar samtidigt för vad som annars kan hända. Vad är det som sker och som träden symboliserar när de stadiga furorna faller till marken? Antingen som en följd av människors inverkan eller i vidare bemärkelse på grund av klimatförändringar med ökade stormvindar. Möjligheten att diskutera bokens innehåll och det delvis öppna slutet med barn och vuxna i olika åldrar är det jag framför allt gillar med ”Furan” som även nominerades till Augustpriset i år.

Maria S:

Norlin, Annika

Jag ser allt du gör

En novellsamling för dig som inte tror att du gillar att läsa noveller. Annika Norlin, också känd som artist och musiker under namnen Hello Saferide och Säkert får mig att längta till Norrland, att vilja ut och promenera på en promenad som aldrig tar slut och ta en roadtrip och spela punkmusik. En bok att pausa med i jul mellan jul- och gottebord.  

Svante:

Dickens, Charles

A Christmas Carol/En spökhistoria vid jul

Mitt tips blir en protest mot att romaner bara verkar bli längre och längre, åtminstone de jag läst det senaste året. Klas Östergren och Karl-Ove Knausgård blir väl uppåt 1 500 sidor ihop och nu ligger Hillary Mantels The Mirror and the Light halvläst på mitt sängbord, efter drygt 400 sidor. Nej, det får bli en kortare text, och vad kan passa bättre än A Christmas Carol av Charles Dickens, som bjuder på 100 sidor berättarglädje, Ebenezer Scrooges förvandling från vresigt rytande Bah! Humbug! till att glatt utropa Merry Christmas till Bob Cratchit. God Jul och god läsning.

Lämna en kommentar